Onafhankelijke cliëntondersteuner

Onafhankelijke cliëntondersteuning, wat houdt dat in? Een onafhankelijke cliëntondersteuner helpt u om de weg te vinden in regels en organisaties.  Dit kan gaan om vragen op allerlei gebieden zoals: inkomen, werk, onderwijs, zorg of contacten. Hij of zij denkt met u mee over mogelijke oplossingen in uw situatie en in het vinden van een passend aanbod. Een cliëntondersteuner verleent zelf geen hulp of zorg maar geeft adviesinformatie en een luisterend oor. De cliëntondersteuner kan met u meegaan naar gesprekken met organisaties zoals een gemeente, een zorgaanbieder, verzekeraar, etc. 
Deze ondersteuner behartigt uitsluitend uw belang en behandelt uw situatie altijd vertrouwelijk. De ondersteuner deelt uw persoonlijke informatie nooit met anderen zonder uw toestemming.

U kunt zelf een afspraak maken. Deze hulp kost u niets. 

Zelf contact opnemen

U kunt zelf contact opnemen en een afspraak maken met een van deze organisaties:
MEE Noord
aanmeldpunt@meenoord.nl 
088-023 11 00
Bezoek de website van MEE Noord. 

Zorgbelang Fryslân
ocosd@zorgbelang-fryslan.nl
06 39 34 74 54
Bezoek de website van Zorgbelang Fryslân.

Jeugdwet

Heeft u een vraag of klacht met betrekking tot de Jeugdwet? Kijk dan op  de website van Zorgbelang Fryslân, of meld u aan via 088-5551000 of op de website van Jeugdstem (website van AKJ, vertrouwenspersonen voor de jeugdhulp).

Bezwaar

Heeft u een aanvraag voor een maatwerkvoorziening ingediend en bent u het niet eens met de beslissing, dan kunt u bezwaar maken. In de brief van de beschikking staat hoe u dit kunt doen. Let op! Binnen zes weken na ontvangst van de beschikking dient u een bezwaar in te dienen. Is de termijn van zes weken verlopen dan is een bezwaar indienen niet meer mogelijk. De onafhankelijke cliëntondersteuner kan eventueel helpen bij het bezwaar.

Klacht indienen

Heeft u een klacht? Hier kunt u het ons laten weten. 

Wat kan een cliënt¬ondersteuner voor u betekenen?

Een cliënt¬ondersteuner staat naast u, kan meegaan naar gesprekken en denkt mee welke zorg, hulp of middelen bij u passen. Cliëntondersteuners helpen de weg te vinden in de regels en organisaties. Daarnaast bieden ze een luisterend oor.

Wie is de cliënt¬ondersteuner?

Cliëntondersteuners hebben kennis van de (lokale) zorg en hulp. Soms zijn ze gespecialiseerd in bepaalde vragen, zoals schulden of opvoeding. Daarnaast hebben zij soms zelf ook ervaring met één of meerdere hulpvragen. Dit noemen we ervaringsdeskundigen. Ook voor vragen over wonen, onderwijs, werk, inkomen en zorgverzekering.
Cliëntondersteuning vanuit de gemeente is niet beperkt tot gemeentelijke voorzieningen. De cliëntondersteuner kan u ook ondersteunen bij vragen op het gebied van wonen, onderwijs, werk, inkomen en zorg die wordt gefinancierd door de zorgverzekeraar vanuit de Zvw (zoals wijkverpleging).