Afschrift (uittreksel) burgerlijke stand

Een uittreksel uit een register van de burgerlijke stand is een kopie van een akte van de burgerlijke stand. De officiële naam hiervoor is 'afschrift van de burgerlijke stand'.

In het afschrift staan gegevens over geboorte, overlijden, huwelijk, geregistreerd partnerschap en echtscheiding. Zo'n uittreksel kan alleen worden afgegeven door de gemeente waar de gebeurtenis (geboorte, overlijden of huwelijk) heeft plaatsgevonden.

Wat is het?

De burgerlijke stand is een afdeling van de gemeente. De burgerlijke stand maakt en bewaart officiële documenten van belangrijke gebeurtenissen. Deze documenten worden akten genoemd. Voorbeelden van akten:

  • geboorteakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • overlijdensakte

U kunt een afschrift of uittreksel van een akte aanvragen bij de gemeente waar de akte is gemaakt.

Afschrift of uittreksel

Een afschrift is een kopie van de akte met een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Op een uittreksel staan alleen de persoonsgegevens.

Wat moet ik doen?

U vraagt een afschrift of uittreksel burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de akte is gemaakt. Geef aan waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt.

Een uittreksel aanvragen

U kunt voor de volgende personen een uittreksel aanvragen:

  • Voor uzelf.
  • Voor uw kind. Ook als hij of zij ouder is dan 16 jaar.
  • Voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan in een brief waarin hij of zij opschrijft dat u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden.

Internationaal uittreksel

Een uittreksel burgerlijke stand is in meer talen verkrijgbaar. Geef bij uw aanvraag aan dat u een internationaal uittreksel wilt. Een afschrift burgerlijke stand is alleen verkrijgbaar in het Nederlands. Als u een afschrift in een andere taal nodig hebt, moet u het afschrift zelf laten vertalen door een beëdigde vertaler.

Iemand anders machtigen

Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:

  • de reden waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt
  • de naam van de gemachtigde
  • uw handtekening
  • de handtekening van de gemachtigde

Wat heb ik nodig?

Persoonlijk aanvragen

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Schriftelijk aanvragen

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • een brief waarin staat waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt
  • uw handtekening op de brief

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs

Hoelang duurt het?

  • Als u het afschrift of uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het afschrift of uittreksel van de akte schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.

Kosten

  • € 16,60

(Prijswijzigingen voorbehouden)

Extra informatie

Hebt u een uittreksel nodig voor internationaal gebruik? Geef dit dan altijd aan bij de aanvraag. U krijgt dan een uittreksel dat in meerdere talen is opgesteld.

Neem voor meer informatie contact op met het Klantcontactcentrum van de gemeente Harlingen.

Heeft deze informatie u geholpen?