Identiteitskaart
LET OP! Vraag uw reisdocument op tijd aan
In 2024 verlopen veel paspoorten en identiteitsbewijzen. Daardoor verwachten we de komende maanden extra drukte bij ons Klant Contact Centrum.
Van veel mensen verloopt in 2024 het reisdocument. Sinds maart 2014 zijn paspoorten en identiteitskaarten voor meerderjarige namelijk geen 5 jaar, maar 10 jaar geldig. Vanaf 2024 verlopen deze eerste reisdocumenten en gaat het aantal aanvragen enorm groeien. Daarbij vormt de periode voor de zomervakantie altijd al een drukke periode. Deze extra aanvragen komen daar dus bovenop.
Om de aanvragen allemaal goed en tijdig te verwerken, vragen we u tijdig een afspraak te maken voor een nieuw reisdocument. Wacht niet tot het laatste moment. Zo voorkomt u dat het lang duurt en uw reisdocument niet op tijd is verlengd.
Maak voor het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart een afspraak bij ons Klant Contactcentrum. Dat kan online of telefonisch. Kijk op onze website om online een afspraak te maken.
Wat is het?
Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa. U vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente. Na 5 werkdagen kunt u uw identiteitskaart afhalen.
Vanaf 4 januari 2021 heeft uw nieuwe identiteitskaart een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.
Spoedaanvraag
Als u uw identiteitskaart snel nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u hem de volgende werkdag ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.
Reizen met kinderen
- Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
- Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.
Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid.
Wat moet ik doen?
- U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
- U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee.
- Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij de gemeente.
- Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.
Lichamelijke of verstandelijke beperking
Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.
Identiteitskaart kwijt of gestolen
- Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
- Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
- Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
- Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
- Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
- Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
- Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Wat heb ik nodig?
- Een goedgelijkende pasfoto die
- niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag en
- voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
- Als u een tweede paspoort aanvraagt, neemt u bewijzen mee dat u het tweede paspoort nodig hebt.
- Als uw paspoort in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
- Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.
Kinderen tot 12 jaar
- Schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente. U kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen.
- Als één ouder/gezaghouder niet aanwezig is en wel toestemming moet geven, dan moet het Toestemmingsformulier mee + een kopie van het ID-bewijs. De ouder/gezaghouder die wel mee is moet een ID-bewijs tonen.
- Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart.
- Een ouder mag mee om een id-bewijs aan te vragen.
- Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
- Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.
Kosten
Jongeren tot 18 jaar | € 40,90 |
Volwassenen vanaf 18 jaar | € 75,80 |
Extra kosten spoedaanvraag | € 57,05 |
Via de toeslagencalculator kunt u berekenen of u mogelijk in aanmerking komt voor tegemoetkoming kosten ID-kaart.
Het gebiedsteam Harlingen is er voor iedereen en alle leeftijden in Harlingen, Wijnaldum en Midlum. U kunt terecht met al uw vragen op het gebied van zorg, welzijn en inkomen. De medewerkers in het gebiedsteam Harlingen hebben veel kennis en ervaring op het gebied van zorg, welzijn en inkomen.
Hoe lang duurt het?
U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen afhalen. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.
Als u een spoedaanvraag 's ochtends hebt gedaan, kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag afhalen.
Als u uw oude identiteitskaart niet meer hebt en u hebt geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.
Extra informatie
- Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
- Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
- Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
- Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Per 1 oktober alleen nog met paspoort naar het Verenigd Koninkrijk (VK)
Vanaf 1 oktober 2021 komen Nederlanders alleen nog het Verenigd Koninkrijk (VK) binnen met een geldig paspoort. De Nederlandse ID-kaart telt dan niet langer als reisdocument voor het VK. Dit geldt voor:
- Engeland
- Schotland
- Wales en
- Noord-Ierland.
Meer informatie: Reizen naar het VK? Geldig paspoort mee! (vanaf 1 oktober).
In verband met corona kunnen er ook nog andere voorwaarden gelden voor de heen- en terugreis naar het VK.
Neem voor meer informatie contact op met het Klantcontactcentrum van de gemeente Harlingen.