Nieuwe ontwikkelagenda Recreatie en Toerisme vastgesteld

Als enige zeehaven van Friesland hebben we - met onze unieke ligging aan het UNESCO Waddenzee Werelderfgoed, een levendige haven en onze monumentale binnenstad – veel te bieden aan inwoners en verblijfsgasten van buiten. Omdat onze visie op recreatie en toerisme afliep in 2022, hebben wij onze visie doorontwikkeld en een nieuw meerjarig programma opgesteld. Op basis van een beleidsinventarisatie, analyse van trends en ontwikkelingen en een uitgebreid participatietraject, is een zogenoemde ontwikkelagenda Recreatie & Toerisme opgesteld voor de periode 2024-2030. 

Deze ontwikkelagenda bevat onze visie op Recreatie & Toerisme met ambitie en doelen voor de komende jaren. Daarbij is een concreet uitvoeringsprogramma opgesteld, waarbij de vervolgstappen en acties in de tijd zijn uitgezet met een indicatie van de kosten voor de uitvoering. Deze ontwikkelagenda geeft inzicht in het zo effectief mogelijk maken van bestemmingsmanagement en -ontwikkeling van de gemeente Harlingen. Het nieuwe programma voor Recreatie & Toerisme is unaniem door de gemeenteraad aangenomen. 

Onze hoofdambities zijn als volgt omschreven:

De lokale economie versterken

  • In 2030 willen we meer bezoekers/recreanten/toeristen trekken naar onze gemeente.
  • We willen gasten langer laten verblijven of verleiden om Harlingen later eens te bezoeken.
  • We willen jaarrond interessant zijn voor onze eigen inwoners en bezoekers van buitenaf.

De leefbaarheid van de eigen inwoners versterken

  • Voldoende mogelijkheid tot bewegen, sporten en recreëren. Ook in de winterperiode en ook voor gezinnen / jongeren.
  • Een sterke recreatieve sector draagt bij aan het in stand houden van lokale voorzieningen en cultureel erfgoed.
  • Een bruisende sector met diverse evenementen houden het in Harlingen levendig en aantrekkelijk.

Sterke netwerken

  • Goed gastheerschap staat voorop: het is prettig verblijven in Harlingen en ook degenen op doorreis heten we hartelijk welkom.
  • In Harlingen weet men vanuit elk punt al het aanbod op een aantrekkelijke manier te vinden; op meerdere punten is er een goede informatievoorziening.
  • Er zijn interessante, goede arrangementen voor diverse doelgroepen.
  • Er is een platform van ondernemers om projecten van de grond te krijgen.

- Er is goede citymarketing ter promotie van het lokale aanbod.

In het programma leest u hoe wij hier concreet aan gaan werken. De komende jaren geeft de gemeente hier samen met de sector uitvoering aan. 

Ontwikkelagenda Recreatie en Toerisme gemeente Harlingen 2024-2030