U heeft een klacht, en nu?

Wat is het?

Als u vindt dat u niet netjes bent behandeld door een ambtenaar of bestuurder, dan kunt u een klacht indienen bij de gemeente. U kunt een klacht indienen over:

  • de persoonlijke behandeling door medewerkers of bestuurders
  • het krijgen van te weinig, onjuiste of misleidende informatie
  • het niet tijdig reageren op uw vragen

Wat moet u doen?

U kunt uw klacht zowel mondeling als schriftelijk indienen bij de gemeente. Beschrijf duidelijk: 

  • waar de klacht over gaat; 
  • over wie u een klacht heeft; 
  • waarom u een klacht indient; 
  • wanneer de klacht heeft plaatsgevonden; 
  • uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. 
  • Schriftelijk: stuur uw klacht aan de gemeente Harlingen, ter attentie van de afdeling Algemeen Juridische zaken, postbus 10.000, 8860 HA Harlingen;
  • Mondeling: bel de gemeente, telefoonnummer 14 0517 en vraag naar de afdeling Algemeen Juridische zaken (klachtencoördinator).

Wat gebeurt er met uw klacht? 

Zodra wij uw klacht hebben ontvangen, ontvangt u een ontvangstbevestiging. De klachtenbehandelaar zoekt uit wat er precies gezegd en gebeurd is. Het kan zijn dat wij contact met u opnemen voor een afspraak. Vervolgens wordt de klacht beoordeeld en wordt bekeken of de klacht op een informele wijze kan worden afgewikkeld.  
 

Als er geen mogelijkheid is om de klacht informeel te behandelen, zal de formele klachtenbehandeling worden gestart. U wordt dan uitgenodigd voor een hoorzitting. Tijdens de hoorzitting krijgt u de gelegenheid om uw klacht toe te lichten. Degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft krijgt ook de mogelijkheid om hierop te reageren. De klachtencoördinator maakt een verslag van de hoorzitting en brengt advies uit aan het bestuursorgaan. Het bestuursorgaan neemt geeft een oordeel over de klacht en de conclusies die daaruit getrokken zijn. U wordt hierover schriftelijk geïnformeerd.   
 

Hoe lang duurt het?

  • De gemeente behandelt uw klacht binnen 6 weken. 
  • De gemeente kan deze termijn eenmaal ten hoogste vier weken verlengen. Als dat zo is, ontvangt u een brief. 
  • Verdere uitstel van de termijn, anders dan 10 weken, is enkel mogelijk wanneer de klager hiermee schriftelijk instemt.  
     

Niet eens met de afhandeling? 

Als u het niet eens bent met het antwoord van de gemeente, kunt u binnen een jaar een oordeel vragen de Nationale Ombudsman. Voor meer informatie kunt u hier de klachtenregeling van de gemeente Harlingen lezen. 
 

Heeft deze informatie u geholpen?