Uittreksel persoonsgegevens BRP
Wat is het?
In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw:
- naam
- adres
- woonplaats
- geboortedatum
Als u de aanvraag via het digitaal loket (onderstaande button) indient, wordt het uittreksel per post naar u toe verzonden.
Wat moet ik doen?
Vraag het uittreksel bij de gemeente aan. Dit kan op verschillende manieren:
- Persoonlijk,
- Schriftelijk,
- Door iemand anders laten afhalen (machtigen).
Let op! U kunt alleen iemand machtigen die 18 jaar of ouder is.
U betaalt het uittreksel bij de aanvraag. Dit kan contant of met pin. U (of de gemachtigde) krijgt het uittreksel meteen mee. Vraagt u het schriftelijk aan, dan duurt het langer.
Hebt u een uittreksel nodig voor een buitenlandse instantie? Dan kunt u een uittreksel in meerdere talen krijgen.
Geef aan waarvoor u het uittreksel nodig hebt. Dan weet de ambtenaar welke gegevens op uw uittreksel moeten staan. U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:
- uzelf
- uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar
- iemand die u hebt gemachtigd
Iemand anders machtigen
Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:
- de reden waarom u het uittreksel nodig hebt
- de naam van de gemachtigde
- uw handtekening
- de handtekening van de gemachtigde
Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)
Als u in het buitenland woont of niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
U kunt een uittreksel hiervan aanvragen bij een van de RNI loketgemeenten. Als u een uittreksel nodig hebt voor een buitenlandse organisatie, kunt u dit in meerdere talen krijgen.
Neem voor meer informatie contact op met het Klantcontactcentrum van de gemeente Harlingen via 14 0517.
Kosten
- € 4,95
(Prijswijzigingen voorbehouden)
Wat moet ik meenemen?
Als u het uittreksel persoonlijk komt ophalen, neem dan uw geldige identiteitsbewijs mee.
Schriftelijk aanvragen
Als u het uittreksel schriftelijk aanvraagt, stuur dan een brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt. Vergeet niet de brief te ondertekenen en een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee te sturen.
Iemand anders machtigen
Als iemand anders het uittreksel voor u ophaalt, leg dan in een brief uit waarom u het uittreksel nodig hebt en aan wie u toestemming geeft het uittreksel af te halen (de gemachtigde). De brief moet ondertekend worden door u en de gemachtigde. De gemachtigde neemt deze brief mee naar het loket sámen met een kopie van uw geldige identiteitsbewijs en zijn of haar eigen identiteitsbewijs.
Bij een online aanvraag hebt u nodig:
- uw DigiD
- gegevens voor internetbankieren
Persoonlijk aanvragen
- geldig identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Schriftelijk aanvragen
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
- uw handtekening op de brief
Iemand anders machtigen
De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs