FAQ – Openbare Werken Verkeer

Op deze pagina wordt antwoord gegeven op de veel gestelde vragen op het gebied van Openbare Werken. De gemeente ontvangt dagelijks veel meldingen en vragen. Ons streven is om uw melding binnen zes weken te behandelen en u van antwoord te voorzien. Op deze manier hopen we dat bewoners sneller worden geholpen met hun vraag. De vragen zijn hierbij onderverdeeld in de verschillende categorieën die Openbare Werken omvat. Hieronder vallen:
Wanneer u een vraag, klacht of opmerking gericht aan de gemeente heeft kunt u via de volgende gegevens contact opnemen:
- E-mailadres: info@harlingen.nl.
- Telefoonnummer: 0517 492222
Ook kunt u een contactformulier invullen op de site van de gemeente waarin u uw vraag, klacht of opmerking doorgeeft. Staat uw vraag niet op deze pagina of is uw vraag niet voldoende beantwoord? Heeft u een idee of wilt u een melding doen over een situatie in de gemeente Harlingen? Geef het door aan de gemeente via bovenstaande contactgegevens.
Verkeer
Op deze pagina wordt ingegaan op de veel gestelde vragen rondom verkeer in de gemeente Harlingen.
1. Er wordt te hard gereden in de straat. Wat kan de gemeente daaraan doen?
De gemeente ontvangt vaak meldingen dat er te hard gereden wordt in een straat. Van alle wegen in de gemeente verzamelen wij objectieve data. Hiermee kunnen wij achterhalen of er structureel sprake is van te hard rijden. Op basis van onder andere data kiezen wij welke wegen in aanmerking komen voor verkeersveilige maatregelen. Het is noodzakelijk om hierin keuzes te maken, omdat we te maken hebben met beperkte financiële middelen. Deze keuzes maken wij in ons Strategisch Plan Verkeersveiligheid. In dit plan geven we de komende jaren prioriteit aan het veiliger maken van de volgende wegen:
- Hermesweg
- Kanaalweg (OOST)
- Industrieweg (30 km/h-deel)
Alle wegen zijn beoordeeld. Als uw straat hier niet tussen staat heeft de gemeente niet het voornemen om deze straat op korte termijn aan te passen.
2. In mijn straat, waar de maximumsnelheid 30 km/h, wordt veel harder gereden. Kunnen hier snelheidsremmende maatregelen genomen worden?
De politie heeft in het verleden geregeld metingen gehouden op verschillende 30 km/h-wegen. In bijna alle gevallen was er geen sprake van structureel te hard rijden. Snelheidsremmende maatregelen zijn daarom in de meeste gevallen niet nodig.
Als een straat gepland staat voor onderhoud, wordt er door de gemeente gekeken of deze straat aangepast moet worden. De gemeente houdt dan bijvoorbeeld rekening met de verkeersveiligheid. Zo bepaalt de gemeente of er snelheidsremmende maatregelen een oplossing zijn.
3. Er is een onoverzichtelijke verkeerssituatie. Kan de gemeente iets doen?
De gemeente houdt bij de inrichting van kruispunten en wegen zo veel mogelijk rekening met de veiligheid van alle verkeersdeelnemers. Als er een structurele en urgente onveilige situatie is, kunt u een melding maken bij de gemeente. De gemeente beoordeelt of er inderdaad sprake is van een onveilige verkeerssituatie.
De gemeente plaatst in principe geen verkeersspiegels. Plaatsing van een verkeersspiegel maakt verkeerssituaties juist onveiliger. De afstand en snelheid van naderend verkeer is in een spiegel moeilijk in te schatten. De hoek van de verkeersspiegel kan ervoor zorgen dat sommige verkeersdeelnemers slecht zichtbaar zijn. Ook kan het beeld gedraaid zijn door vandalisme aan de spiegel. Daarbij moet een spiegel goed schoon worden gehouden.
4. Kan de gemeente een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) aanleggen?
In een 30 km/h-gebied legt de gemeente in principe geen voetgangersoversteekplaatsen aan. Alleen op plaatsen waar gedurende de dag veel en geconcentreerd voetgangers oversteken kan de aanleg van een voetgangersoversteekplaats wenselijk zijn. Uit onderzoek blijkt echter dat een voetgangersoversteekplaats niet de veiligheid biedt die de gebruiker verwacht. Er is dan sprake van zogeheten ‘schijnveiligheid’.
In een 30 km/h-gebied rijdt vooral bestemmingsverkeer. De bestuurders zijn lokaal bekend en weten of er veel of weinig voetgangers een zebrapad gebruiken. Wanneer een zebrapad weinig gebruik wordt, houden bestuurders minder rekening met overstekend verkeer en is de kans groot dat een overstekende voetganger niet wordt opgemerkt. Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.
Op ontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/h kan soms wel een voetgangersoversteekplaats worden aangelegd. Dit gebeurt alleen wanneer de gemeente de oversteeklocatie ook geschikt vindt. Wanneer er een groot oversteekprobleem is, heeft een middengeleider of middeneiland de voorkeur. Op deze manier kunnen voetgangers de weg in twee fasen oversteken. De gemeente bepaalt welke oversteekvoorziening het meest geschikt is voor de locatie.
5. Kan de gemeente van mijn straat éénrichtingsverkeer maken?
De gemeente wordt regelmatig gevraagd of het mogelijk is om éénrichtingsverkeer in stellen in een straat. Eénrichtingswegen zorgen er vaak juist voor dat bestuurders harder gaan rijden omdat er geen tegenliggers worden verwacht. Om deze reden voert de gemeente een dergelijke maatregel niet uit om de snelheid in de straat te verlagen. Ook zorgt een éénrichtingsweg voor een verminderde bereikbaarheid. Eénrichtingsverkeer is alleen aan te raden bij smallere straten die doorstromings- of verkeersveiligheidsproblemen opleveren. Ook wordt éénrichtingsverkeer alleen toegepast als er goede alternatieven zijn om via een andere straat de weg te vervolgen.
6. Kan de gemeente een snelheidsdisplay in mijn straat plaatsen?
U kunt een snelheidsdisplay aanvragen. Deze displays zijn echter alleen om weggebruikers bewust te maken van de snelheid die ze rijden. Er worden geen gegevens opgeslagen. De gemeente kan de gereden snelheden monitoren met een online tool die continu snelheden meet. Heeft u het idee dat er in uw straat te hard gereden wordt? Doe een melding bij de gemeente via info@harlingen.nl
7. Kan de gemeente een extra verkeersbord plaatsen om de situatie te verduidelijken?
De gemeente is terughoudend met plaatsen van extra verkeersborden. Dit is om te voorkomen dat er teveel verkeersborden langs de weg staan. Te veel verkeersborden zorgen voor een rommelig en onduidelijk verkeersbeeld. De gemeente plaatst daarom alleen verkeersborden die wettelijk nodig zijn of de verkeersveiligheid dienen.
8. Het is een chaos bij de school. Kan de gemeente iets doen?
Een goed verloop van het verkeer bij een school hangt af van het samenspel van inrichting van de schoolomgeving en gedrag van ouders en leerlingen. Ziet u een probleem en heeft u een oplossing, zijn wij bereid om deze samen met de school te bekijken. De verkeerssituatie bij scholen is op haal- en brengmomenten vaak chaotisch. Dit duurt vaak maar kort, maar komt twee tot vier keer per dag voor. Een idee, vraag of klacht kunt u kwijt bij de school. Zij zullen dit met ons delen en oppakken.
9. Het zicht wordt belemmerd door struiken of een muur. Wat nu?
Soms is er sprake van zichtbelemmerende begroeiing. Over het algemeen is in een 30 km/h-zone slechts sprake van zichtbelemmering als de begroeiing dichtbij de rand van de rijbaan komt en zo hoog is dat het verkeer (vanuit een voertuig) er niet overheen kan kijken. Wanneer de begroeiing op ruime afstand van de rijbaan staat, is er over het algemeen voldoende mogelijkheid om met aangepaste snelheid tot het kruispunt op te rijden en zo zicht te krijgen op het kruisende verkeer.
Indien een muur van bijvoorbeeld een schuur zorgt voor zichtbelemmering, dan dient het verkeer zich in haar gedrag aan te passen aan deze situatie. De gemeente neemt in dergelijke situaties doorgaans geen maatregelen.
10. Kan de gemeente iets doen aan het sluipverkeer in mijn straat?
Het kan gebeuren dat er ineens meer auto’s door uw straat rijden, terwijl uw straat niet bedoeld is voor doorgaand verkeer. Dit kan komen door wegwerkzaamheden in de buurt. Bij wegwerkzaamheden zorgt de gemeente voor omleidingsroutes en geven zij deze aan met borden. Helaas kunnen we niet voorkomen dat sommige automobilisten toch een andere route kiezen. Als de wegwerkzaamheden klaar zijn, neemt het aantal auto’s in uw straat weer af.
11. Ik heb een vraag over de provinciale wegen in de gemeente. Kan ik deze aan de gemeente stellen?
De provinciale wegen N390 en N393 zijn geen eigendom van de gemeente, maar van de provincie Fryslân. Voor vragen, opmerkingen of klachten over deze wegen kunt u terecht bij de provincie Fryslân. U kunt de provincie Fryslân bereiken via het telefoonnummer 058-2925925 of het e-mailadres provincie@fryslan.frl.
12. Ik heb een klacht over het openbaar vervoer. Waar kan ik die kwijt?
- De provincie Fryslân is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Fryslân. Het openbaar vervoer zelf wordt in Fryslân uitgevoerd door Arriva en QBUZZ. Suggesties, opmerkingen of klachten kunt u kwijt bij de provincie Fryslân.
- Wanneer u specifieke klachten over de bus heeft, kunt u terecht bij QBUZZ.
- U kunt Arriva (verantwoordelijk voor het treinvervoer in Fryslân) bereiken via het telefoonnummer 0800 0232545 of u kunt een contactformulier invullen via de website van Arriva.
- U kunt QBUZZ (verantwoordelijk voor het busvervoer in Fryslân) bereiken via het telefoonnummer 0900 0108. Ook is QBUZZ bereikbaar via WhatsApp, op het telefoonnummer 06-5761 8294.
13. Kan de gemeente een bushokje plaatsen op de bushalte?
De gemeente hecht grote waarde aan het comfort van wachtende busreizigers. Daarom heeft de gemeente bij enkele bushaltes een bushokje geplaatst. Of er een bushokje geplaatst hangt af van:
- Of de bushalte in beheer is van de gemeente Harlingen.
- Het aantal instappende reizigers per dag.
- De ruimte die beschikbaar is om een bushokje te plaatsen.
- Het beschikbare budget van de gemeente.
U kunt dit melden via info@harlingen.nl.
14. Kan er een paaltje op het fietspad worden geplaatst?
Palen op fietspaden zijn een belangrijke oorzaak van eenzijdige ongevallen. We zijn daarom erg terughoudend met het plaatsen hiervan. Er zijn enkele uitzonderingen waarin de gemeente wel een fietspaaltje plaatst. Voorbeelden hiervan zijn fietsbruggen, fietspaden en fietstunnels die structureel worden misbruikt als sluiproute voor autoverkeer. Wanneer dit het geval is kunt u hiervan melding maken bij de gemeente.
15. Er rijden fietsers en/of brommers op het voetpad. Kan er gehandhaafd worden?
De gemeente weet dat er regelmatig fietsers en/of brommers over voetpaden of de stoep rijden. Handhaving hierop is moeilijk omdat een fietser of brommer staande gehouden moet worden op het moment dat over de stoep of het voetpad gereden wordt. Het is verboden om op een stoep of voetpad te rijden met een fiets, bromfiets of auto. Overtreders doen dit doelbewust.
Alleen op locaties waar het niet duidelijk is dat een pad alleen voor voetgangers bedoeld is, wordt extra bebording op het voetpad geplaatst. De gemeente is zeer terughoudend met het plaatsen van sluishekken om (brom)fietsers op de stoep tegen te gaan in verband met de bereikbaarheid van bijvoorbeeld mensen met een beperking. Op reguliere voetpaden is het onmogelijk om een afscheiding te realiseren. In dergelijke situaties verwachten wij van de verkeersdeelnemers dat men rekening met elkaar houdt.